ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY CISNA ZA ROK 2020

  1. Uwarunkowania formalno- prawne.

Działając  na podstawie art. 9 tb ust. 1-3 w związku z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.), gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania , a w szczególności dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Opracowanie ma na celu przeanalizowanie możliwości gminy w zakresie przetwarzania zmieszanych  odpadów  komunalnych,  odpadów  zielonych  oraz  pozostałości  z mechaniczno-biologicznego  przetwarzania  odpadów  komunalnych  przeznaczonych  do składowania
a także potrzeb inwestycyjnych i kosztów systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Celem Analizy jest również dostarczenie informacji o liczbie mieszkańców, liczbie  właścicieli  nieruchomości, którzy  nie  wykonują  obowiązków określonych  w ustawie, ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy a w szczególności zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów  przeznaczonych  do  składowania.  Zadaniem  Analizy  jest  dostarczenie niezbędnych  Informacji  dla  stworzenia  efektywnego  systemu  gospodarki  odpadami komunalnymi na terenie gminy Cisna.

2. Założenia Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego  2022

Zgodnie z Planem gospodarki odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022 przyjęto działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

Główne cele:

  1. zwiększenie udziału odzysku, w szczególności recyklingu, szkła, metali, tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury, a także odzysk energii z odpadów.
  2.  objęcie zorganizowanym systemem zbierania odpadów komunalnych, w tych odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych i budowlanych wszystkich mieszkańców województwa.
  3.  wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada obowiązek ponoszenia  opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi na właścicieli każdej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. Zmiany w obowiązującym systemem gospodarowania odpadami polegają głównie na :

  • przyjęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz ich zagospodarowania w zamian za uiszczona opłatę na rzecz gminy,
  •  osiągnięciu określonych w art. 3b, i art. 3c znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) odpowiednich poziomów:
  • Recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo,
  • Recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70%wagowo
  • Ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:

~ do dnia 16  lipca 2013r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

~ do dnia 16 lipca 2020r.- do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r.

  • organizowaniu przetargów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy lub na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne lub organizowanie przetargów na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów,
  • ustanowieniu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w którym selektywne zbieranie obejmować będzie przynajmniej następujące frakcje materiałów: papieru, metalu tworzywa sztucznego, szkła, opakowań wielomateriałowych,
  • tworzeniu punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp oddawania odpadów komunalnych od wszystkich mieszkańców gminy,
  • podejmowaniu działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

System gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązuje również podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości do :

  • przekazywania odebranych selektywnie zebranych odpadów do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
  • przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
  • sporządzenia i przekazywania kwartalnych sprawozdań do końca miesiąca następującego po kwartale do gminy. Gmina Cisna zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego została zakwalifikowana do rejonu Południowo- Wschodniego.

 

3.Zagadnienia ogólne

 

Poglądowa mapa Gminy Cisna

 

            Od 1 lipca 2013 roku na terenie Gminy Cisna obowiązuje nowy system gospodarki odpadami komunalnymi, który nałożył obowiązek na Gminę odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę. Głównym celem znowelizowanej ustawy jest ograniczenie składowania zmieszanych odpadów komunalnych i odpadów ulegających biodegradacji na składowiskach, zwiększenie udziału odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych (papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metali), zmniejszenie ilości dzikich wysypisk oraz palenia śmieci w domowych kotłowniach.

Odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Przez gospodarowanie odpadami rozumie się zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postepowanie                                  z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami.
Gmina  Cisna w roku  2018 ogłosiła  i przeprowadziła 1 przetarg nieograniczonego na „Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady, położonych na obszarze Gminy Cisna i ich zagospodarowanie”.

Termin przetargu:

I przetarg – 11.01.2021r.,zakończony wybraniem oferty,

18 stycznia 2021r. zawiadomiono o wyborze oferenta.

Gmina Cisna 01 lutego 2021 roku podpisała umowę z firmą TRANSPRZĘT SPOŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ KOMANDYTOWĄ, Zabłotce 51, 38-500 Sanok  na świadczenie usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów oraz surowców wtórnych z selektywnej zbiórki z terenu Gminy Cisna  na okres od 01 lutego  2021 r. do 31 grudnia 2021r.

                Zgodnie z podjętymi uchwałami Rady Gminy Cisna w 2012 roku  systemem zostały objęte nieruchomości zamieszkałe i  nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Odpady komunalne odbierane były na terenie gminy Cisna w systemie pojemnikowym  i workowym.

Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Cisna, selektywnie
„ u źródła” zbierane były w workach o poj. 120 L następujące rodzaje odpadów: worek w kolorze niebieskim - papier, tektura, worek w kolorze żółtym - tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, worek w kolorze zielonym – szkło, worek w kolorze brązowym - odpady ulegające biodegradacji. Odpady zmieszane w worku  120 L w kolorze czarnym oraz w pojemnikach o pojemności 120 l i 1100 l, 7000l.

 

Ponadto odpady wielkogabarytowe i meble, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny  były odbierane od mieszkańców po ich wystawieniu przed posesje raz w roku , w terminie określonym w harmonogramie odbioru odpadów.

Od 01.01.2020r. w  Gminie Cisna wprowadzono zmiany w systemie  gospodarowania odpadami komunalnymi.

Dla każdej nieruchomości należy złożyć odrębną deklarację.

Sposób zbierania odpadów będzie podlegał bieżącej kontroli. W przypadku nie wywiązania się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych zostanie naliczona opłata za odprowadzanie odpadów zmieszanych wraz z zaległymi odsetkami.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać się  raz na kwartał  z góry bez wezwania w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać przelewem na rachunek l PKO Bank Polski 98 1020 4391 0000 6702 0196 4618 lub gotówką w kasie Urzędu Gminy w Cisnej.

 

Sposób rozliczania nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla tego typu nieruchomości stanowi od osoby zamieszkującej:

 

  1. jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób nieselektywny w wysokości  16,00 zł miesięcznie do 31 lipca 2020r., a od 01 sierpnia 2020r. – 28,00 zł
  2. jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny  w wysokości 8,00 zł miesięcznie do 31 lipca 2020r., a od 01 sierpnia 2020r. – 14,00 zł

 

 

Sposób rozliczania nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla takiej nieruchomości stanowi iloczyn liczby pojemników (obliczonych zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Cisna) z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty za dany pojemnik uwzględniając częstotliwość odbioru odpadów komunalnych w ciągu roku. Ustalono stawkę opłaty za jednorazowe opróżnienie pojemnika od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
 

  1. jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny:
  1. za pojemnik o pojemności 120l – wysokości 15 zł,
  2. za pojemnik o pojemności 240l – w wysokości 30 zł,
  3. za pojemnik o pojemności 1100l – w wysokości 135 zł,
  4. za pojemnik o pojemności 7000l – w wysokości 870 zł.

 

 

  1.  jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny:
  1. za pojemnik o pojemności 120l – w wysokości 30 zł,
  2. za pojemnik o pojemności 240l – w  wysokości 60 zł,
  3. za pojemnik o pojemności 1100l – w wysokości 270 zł,
  4. za pojemnik o pojemności 7000l – w wysokości 1740 zł.

 

 

Sposób rozliczania  domków letniskowych, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:

1.Ustalono ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny – w wysokości 169,00 zł rocznie od jednego domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

2. Ustala się ryczałtową stawkę dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, w wysokości 670,00 zł rocznie za jeden domek lub jedną nieruchomość wykorzystywaną na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Termin płatności bez wezwania do 30 czerwca.

Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniając częstotliwość odbioru odpadów komunalnych w ciągu roku określoną:

  1. Dla nieruchomości zamieszkałych, co najmniej jeden pojemnik lub worek o pojemności
              120 l na każdą nieruchomość,
  2. Dla nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne należy je
               gromadzić w workach lub kontenerach, uwzględniając następujące normy:
  1. dla szkół – 3 l na każdego ucznia i pracownika;
  2. dla żłobków i przedszkoli – 3 l na każde dziecko i pracownika;
  3. dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik o pojemności 20 l na każdych 10 pracowników;
  4. dla lokali handlowych – 50 l na każde 10 m2  pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal;
  5. dla punktów handlowych poza lokalem – 20 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt;
  6. w obiektach kulturalnych i bibliotekach - 50 l na każde 10 m2  pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal;
  7. dla lokali gastronomicznych – 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
  8. dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji–co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
  9. dla hoteli, pensjonatów, agroturystyk i innych obiektów posiadających miejsca noclegowe, itp. – 20 l na jedno łóżko;

10) dla domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-
        wypoczynkowe pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 120 l;

  1. w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na odpady;
  2. dla parkingów – 120 l.

Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych niezamieszkałych, dla domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe i terenów przeznaczonych do użytku publicznego nie rzadziej niż:

  1. odpady selektywnie zebrane –  od 01 czerwca do 30 września raz na  tydzień;
  2. odpady selektywnie zebrane –  od 01 października do 31 maja raz na dwa  tygodnie;
  3. odpady zmieszane zebrane –  od 01 czerwca do 30 września raz na  tydzień;
  4. odpady zmieszane zebrane –  od 01 października do 31 maja raz na dwa  tygodnie;
  5. odpady z terenów przeznaczonych do użytku publicznego – od 01 czerwca do 30 września raz na  tydzień;
  6. odpady z terenów przeznaczonych do użytku publicznego – od 01 października do 31 maja raz na dwa  tygodnie;
  7. odpady wielkogabarytowe, opony z samochodów osobowych oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – raz w roku.

Wprowadzono kody wielowymiarowe (2D) nalepiane na workach i pojemnika. Kody sczytywane są przez odpowiednie czytniki zapisując datę i godzinę odbioru odpadów.

 

  1. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych

            Zgodnie z art. 3 ust 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) na terenie Gminy Cisna w miejscowości Wetlina został utworzony Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych czynny w każdy  poniedziałek i piątek w godzinach od 8 00 14 00.

Do punktu dostarczamy:

papier, tektura  i opakowania wielomateriałowe, szkło bezbarwne, szkło kolorowe, tworzywa sztucznego typu PET i  plastik przemysłowo-gospodarczy, metale opakowaniowe, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, wysegregowane odpady budowlane, zużyte opony (z pojazdów osobowych).

ZAKAZ SKŁADOWANIA ODPADÓW ZMIESZANYCH!

W roku 2019 nasza Gmina przystąpiła do projektu  Oś IV Ochrona środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego Działanie 4.2 Gospodarka odpadami o dofinansowanie na „Modernizacja Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Gminie Cisna”. Wniosek został pomyślnie  rozstrzygnięty i Gmina Cisna dostała dofinansowanie na modernizację PSZOK w Wetlinie. Realizacja projektu nastąpiła w 2020 roku.

Charakterystyka projektu Modernizacja Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów  komunalnych w Gminie Cisna.

 

Inwestycja objęła działania związane z rozbudową punktów selektywnej zbiórki odpadów w gminie Cisna. Po jej wykonaniu obszar objęty projektem jest wyposażony w infrastrukturę gospodarowania odpadami, zgodnie z założeniami WPGO, Planem inwestycyjnym w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w województwie podkarpackim oraz zasadami hierarchii gospodarowania odpadami.

Zaplanowany zakres w całościowy sposób rozwiązuje problem braku niezbędnej infrastruktury czy tez jej niewystarczający zakres. Nie zawiera przypadkowych działań, a technologia została wybrana w oparciu o zasady projektowania i uwzględnia maksymalizację efektów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami – art. 3 ust. 2 pkt 6, ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Głównym celem inwestycji jest:  zwiększony udział selektywnie zebranych odpadów na terenie gminy Cisna poprzez wyposażenie PSZOK oraz przy wykorzystaniu działań promocyjno - informacyjnych.

Cele szczegółowe:

  • zapewnienie bezpieczeństwa środowiska (eliminacja „dzikich” wysypisk, ograniczenie nielegalnych składowisk odpadów na terenach leśnych i rolnych),
  • poprawa jakości i stanu środowiska przyrodniczego w gminie Cisna
  • zwiększenie odzysku odpadów komunalnych
  • zmniejszenie masy odpadów zmieszanych kierowanych do składowania
  • stworzenie dla mieszkańców gminy możliwości nieodpłatnego pozbywania się nietypowych i problematycznych odpadów,
  • wyrobienie nawyków porządku, oszczędności i gospodarności,
  • poprawa wizerunku gminy,
  • prowadzenie wspólnych działań informacyjno-promocyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.

W ramach projektu  wyposażono (zmodernizowano) Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych  zlokalizowany na działce o nr ew. 249/2 w miejscowości Wetlina, obręb ewidencyjny Wetlina.

Inwestycja zrealizowana jest na terenie istniejącej Gminnej Oczyszczalni Ścieków w Wetlinie. Przedsięwzięcie obejmuje swoim zasięgiem tylko część działki, ponieważ znajduje się na tym terenie jeden obiekt budowlany – oczyszczalnia ścieków. Powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia (utwardzenie terenu) to plac o wymiarach 21m x 22m, w sumie 462m2 , na którym posadowionych  jest  kontenery (ok 6 szt.).

Zbiórka odpadów będzie miała charakter dobrowolny, odpady przyjmowane będą bezpłatnie. W związku z tym nie można określić ilości odpadów, które trafia na PSZOK w jednostce czasu, jak i również ilości samochodów które będą się na wyznaczonym obszarze poruszać. Nie można też określić częstotliwości wywozu wypełnionych odpadami odpadów kontenerów czy innych pojemników.

Powstające odpady do czasu uzyskania potrzebnej masy transportowej i ich wywiezienia będą czasowo magazynowane na terenie inwestycji, w wyznaczonych miejscach, w pojemnikach należących do Gminy Cisna.

Wielkość powierzchni przewidzianej pod inwestycję jest wystarczająca , ze względu na fakt, że dostarczanie odpadów na PSZOK będzie dobrowolne. Odpady selektywnie zebrane będą odbierane zgodnie z harmonogramem „u źródła” .Dodatkowo planuje się 1 raz w roku zbiórki „u źródła” następujących odpadów:

- odpady wielkogabarytowe,

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

- zużyte opony.

Z uwagi na fakt, że w PSZOK odpady są magazynowane w  pojemnikach polietylenowych  o wysokiej gęstości, zapewniającym odpowiednia odporność i szczelność to  wody opadowe – roztopowe nie będą wymagały czyszczenia przed wprowadzeniem do gruntu oraz będą spełniać wymogi Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. 2014 poz. 1800).

wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

15 01 07

Opakowania ze szkła

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

17 01 02

Gruz ceglany

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

20 03 07

Odpady wielogabarytowe

16 01 03

zużyte opony

 

Wskazanie sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów

 

Odpady z tworzyw sztucznych magazynowane są w kontenerach 1100 l do momentu odebrania ich przez uprawniony podmiot.

Odpady szklane magazynowane są w kontenerach 1100 l do momentu odebrania ich przez uprawniony podmiot.

Odpady wielogabarytowe i elektrośmieci magazynowane są w boksach pod osłonami śmietnikowymi do momentu odebrania ich przez uprawniony podmiot. Dodatkowo zużyte baterie magazynowane są w pojemnikach o pojemności 15 l, zużyte żarówki i świetlówki magazynowane są w pojemniku zamkniętym przeznaczonym na ten cel, drobne elektronarzędzia magazynowane są pod osłona śmietnikową w kontenerze siatkowym. Dodatkowe pojemniki dostarczone będą przez firmę odbierającą elektrośmieci.

Makulatura magazynowana są w kontenerze 1100 l, do tego celu przeznaczonym do momentu odbioru przez uprawniony podmiot.

Gruz i odpady budowlane zagospodarowane będą we własnym zakresie do utwardzania dróg dojazdowych do nieruchomości stanowiących własność Gminy Cisna.

Projekt nie jest ujęty w dokumentach strategicznych z zakresu gospodarki wodnej oraz Masterplanie dla obszarów dorzeczy Wisły. Nie toczą się i nie toczyły postępowania administracyjne związane z realizacją projektu.

 

Dokumentacja fotograficzna zmodernizowanego PSZOK w Wetlinie

  1.   Liczba mieszkańców (stan na 31 grudzień 2020 r.)
  1. liczba mieszkańców zameldowanych stałych i czasowych – 1849 osób
  2. liczba złożonych deklaracji – 1059

 

  1. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy w 2020 r.

 

Ilość odebranych i zebranych odpadów z Gminy Cisna w 2020 roku.

Rok 2020

Odpady zmieszane

20 03 01

Odpady

Segregowane

Wielkogabarytowe

20 03 07

Użyte opony

 

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione

w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

17 09 04

 

Urządzenia elektryczne i elektroniczne

Tworzywa sztuczne i metale
15 01 02

Szkło
15 01 07

Makulatura

15 01 01

16 01 03

Bioodpady

20 01 08

Urządzenia zawierające freon

20 01 23*

Urządzenia elektryczne i elektroniczne

20 01 35*

Urządzenia elektryczne i elektroniczne

20 01 36

RAZEM

381,20 Mg

115,8 Mg

168,60Mg

11,80Mg

68,70 Mg

10,66Mg

32,90 MG

3,20 Mg

2,64Mg

2,69 Mg

3,01 Mg

 

  1. Ilość poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych odebranych z obszaru gminy 

 

Łączna ilość odebranych odpadów komunalnych z terenu Gminy Cisna za 2020 rok wyniosła 801,20  Mg.

 

  1. Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania za rok 2020

Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczenia poziomu ograniczenia masy tych odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 2412). Osiągnięty przez Gminę poziom za 2020 r. wyniósł 0,00 %.

 Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła

            Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru
gminy obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167). Osiągnięty przez Gminę  poziom za 2020 rok wyniósł 151,19 %.

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oblicza się łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych odebranych z obszaru gminy obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167). Osiągnięty przez Gminę  poziom za 2020 rok wyniósł 71,80 %.

 

  1. Wydatki i dochody poniesione na realizacje zadań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi po wdrożeniu nowej ustawy.

Do 01 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020r. Gmina Cisna na realizacje zadań związanych z gospodarka odpadami komunalnymi wydała 1 134 765,00 zł, natomiast dochody uzyskane z wpłat od właścicieli nieruchomości za gospodarowanie odpadami wynoszą
739 278,61 zł. Zaległości z tytułu wpłat to kwota 29 815,87 zł .

 

  1.   Potrzebny inwestycyjnie związane zagospodarowaniem odpadami komunalnymi.

Od wejścia nowego systemu gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie
z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego wszystkie odpady komunalne zmieszane należy kierować do regionalnych lub Zastępczych Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych zapewniających mechaniczno- biologiczne przetwarzanie odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku. Najważniejszą potrzebą dla regionu południowo- wschodniego jest rozbudowanie Instalacji Zastępczej do wymagań Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych, realizującej cele Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego.

  1.  Podsumowanie i wnioski

W związku z wejściem w życie nowelizacji (wprowadzonych Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw – DzU 2019 poz. 2010) istotne są przepisy przejściowe. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na art. 9 ustawy nowelizującej, który stanowi, iż rada gminy zobowiązana jest dostosować w terminie do 31.12.2020r. od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy uchwały wydane przed dniem wejścia w życie nowelizacji. A więc wszelkie uchwały, które podjęto przed 6 września 2019 r., rada gminy ma obowiązek dostosować do znowelizowanych do 31.12.2020.roku.

Wyjątki od wymogu aktualizacji uchwał rad gmin

Od powyższej zasady wprowadzono jednak  wyjątki:

-  ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określona w uchwale wydanej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 6j ust. 3b ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, wyższa niż 10% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, obowiązuje do dnia wejścia w życie uchwały wydanej na podstawie art. 6j ust. 3b ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż do 31 grudnia 2019 r.

Nasza gmina dostosowała się do tego wymogu i od 01.01.2020r. Uchwałą Rady Gminy wprowadzono stawkę ryczałtową 169 zł. jeżeli odpady są zbierane selektywnie, , jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, ustalono opłatę w wysokości 670 zł rocznie za jeden domek lub jedną nieruchomość wykorzystywaną na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy za rok 2020 została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Na podstawie zebranych danych należy jednoznacznie stwierdzić, że system gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Cisna funkcjonuje prawidłowo. System ten działa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Edukacja ekologiczna w ramach projektu pt. „Modernizacja Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Gminie Cisna” w roku 2020

Zebrania wiejskie przeprowadzone w miejscowościach:

 

L.p.

MIEJSCOWOŚĆ DATA

ILOŚĆ GODZIN

CEL

PROWADZĄCY

  1.  

Smerek 26 sierpnia 2020r.

300 godziny

Prelekcja, prezentacja oraz rozdanie gadżetów ekologicznych

Anna Bechta – Kwilosz i Agata Oskarbska

  1.  

Wetlina 27 sierpnia 2020r.

330 godziny

Prelekcja, prezentacja oraz rozdanie gadżetów ekologicznych

Anna Bechta – Kwilosz i Agata Oskarbska

  1.  

Strzebowiska 02 września 2020r.

300 godziny

Prelekcja, prezentacja oraz rozdanie gadżetów ekologicznych

Anna Bechta – Kwilosz i Agata Oskarbska

  1.  

Cisna 09 września 2020r.

300 godziny

Prelekcja, prezentacja oraz rozdanie gadżetów ekologicznych

Anna Bechta – Kwilosz i Agata Oskarbska

  1.  

Przysłup 17 września 2020r.

300 godziny

Prelekcja, prezentacja oraz rozdanie gadżetów ekologicznych

Anna Bechta – Kwilosz i Agata Oskarbska

 

 

Edukacja w Szkole Podstawowej w Cisnej w dniu 14 września 2020r.

 

L.p.

 KLASA

 ILOŚĆ GODZIN

CEL

PROWADZĄCY

1.

 KL.”0”

45 minut

Pogadanka o segregacji odpadów, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

2.

 KL. I

45 minut

Pogadanka o segregacji odpadów, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

3.

 KL. II

45 minut

Pogadanka o segregacji odpadów, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

4.

 KL. III

45 minut

Pogadanka o segregacji odpadów, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

5.

 KL. IV

45 minut

Prezentacja multimedialna pt. „Segregacja śmieci – wspólna sprawa”. Przeprowadzenie testu, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych oraz nagród za test i konkurs.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

 

 

Edukacja w Szkole Podstawowej w Cisnej w dniu 15 września 2020r.

 

L.p.

 KLASA

 ILOŚĆ GODZIN

CEL

PROWADZĄCY

1.

 KL. V

45 minut

Prezentacja multimedialna pt. „Segregacja śmieci – wspólna sprawa”. Przeprowadzenie testu, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych oraz nagród za test i konkurs.

Anna Bechta – Kwilosz

i Agata Oskarbska

2.

 KL. VI

45 minut

Prezentacja multimedialna pt. „Segregacja śmieci – wspólna sprawa”. Przeprowadzenie testu, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych oraz nagród za test i konkurs.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

3.

 KL. VII

45 minut

Prezentacja multimedialna pt. „Segregacja śmieci – wspólna sprawa”. Przeprowadzenie testu, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych oraz nagród za test.

Anna Bechta – Kwilosz
i Agata Oskarbska

4.

 KL. VIII

45 minut

Prezentacja multimedialna pt. „Segregacja śmieci – wspólna sprawa”. Przeprowadzenie testu, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych oraz nagród za test.

Anna Bechta – Kwilosz

i Agata Oskarbska

5.

 Przedszkole

30 minut

Pogadanka o odpadach, rozdanie gier i gadżetów edukacyjnych.

Anna Bechta – Kwilosz

i Agata Oskarbska

 

Wszyscy uczniowie za aktywny udział w spotkaniach zostali nagrodzeni smyczami, plecakami eco z nadrukiem  lub pamięcią USB. Młodsi uczniowie oraz przedszkolaki dostali gry planszowe lub interaktywne do wykorzystania w swoich salach. Zwycięzcy konkursu „Zabawka z recyklingu”(ogłoszonego w zeszłym roku szkolnym) otrzymali power banki! Prelekcje cieszyły się wielkim zainteresowaniem uczniów. Większość z nich zadeklarowała już swój udział w kolejnym konkursie.

Od 03.06.2020r. do 06.07.2020r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie działania Wójta Gminy Cisna w latach 2016-2020 w dziedzinie właściwego odbioru i zagospodarowania wytwarzanych odpadów komunalnych, a także nadzór nad tynkiem odpadów komunalnych na terenie Gminy. Szczegółowe Wystąpienie pokontrolne NIK P20045 - Funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi i poużytkowymi oraz transgraniczne przemieszczanie odpadów w Gminie Cisna znajduje się na stronie gminacisna.pl:

https://gminacisna.pl/pl/wystapienie-pokontrolne-nik-p20045-funkcjonowan...

 

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy za rok 2020 została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Na podstawie zebranych danych należy jednoznacznie stwierdzić, że system gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Cisna funkcjonuje prawidłowo. System ten działa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Przygotowała :

Agata Oskarbska

 

Załączniki