„Poznaj Polskę 2022” – wycieczka klas VI i VII do Krakowa

W dniu 18 – 20 października 2022 roku, w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”, odbyła się wycieczka szkolna do Wieliczki i Krakowa. Na realizację tego zadania Gmina Cisna otrzymała dotację z MEiN w wysokości 14 720.00 zł. Dotacja ta pozwoliła na zrealizowanie zaplanowanego przez Szkołę Podstawową nr 1 im. Aleksandra Fredry w Cisnej wyjazdu dla 24 uczniów klasy VI i VII wraz z 3 opiekunami.

W dniu wyjazdu zebraliśmy się o godzinie 5:45 pod budynkiem szkoły, skąd 15 minut później wyruszyliśmy do Wieliczki. Zwiedzanie Trasy Turystycznej Kopalni Soli zajęło nam ok. 3 godzin. W tym czasie pan przewodnik opowiedział nam o tym bezcennym zabytku kultury materialnej świata wpisanym w 1978 r. na Pierwszą Listę Dziedzictwa UNESCO. Zobaczyliśmy tam m.in. Kaplicę Świętej Kingi i podziemne jeziora solne. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do autokaru, którym pojechaliśmy do Krakowa. Około godziny 14:00 byliśmy na miejscu i mogliśmy zakwaterować się w Hostelu Red Carpet oraz zjeść obiad. Po krótkim odpoczynku mieliśmy możliwość zregenerowania swoich sił w krakowskim Parku Wodnym. Po dwugodzinnej zabawie kolacja smakowała wyśmienicie. W drodze powrotnej do hostelu, z okien autokaru, mogliśmy podziwiać nocną panoramę Krakowa.

Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy śniadaniem o godzinie 8:00. Następnie udaliśmy się na jeden z pięciu krakowskich kopców - Kopiec Kościuszki. Swoją wizytę w tym miejscu rozpoczęliśmy od odwiedzenia Muzeum Kościuszkowskiego i obejrzenia multimedialnej i interaktywnej wystawy stałej „Kościuszko - Bohater wciąż potrzebny!’’. Po kilku minutach od pani przewodnik dowiedzieliśmy się, że jest to nie tylko symboliczna mogiła i pomnik Bohatera światowej sławy, ale też symbol wolności, niepodległości i solidarności narodów. Ze szczytu kopca mogliśmy podziwiać wspaniały widok na starą stolicę Polski - Kraków. Udało nam się dojrzeć również zarys Tatr. Od razu po zejściu z Kopca udaliśmy się do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Tutaj pan Wojtek, przewodnik po muzeum, podzielił się z nami swoją wiedzą na temat Kraju Kwitnącej Wiśni i Dalekiego Wschodu. Na zakończenie wzięliśmy udział w warsztatach origami. Składaliśmy łabędzia i hełm samuraja. Wizytę w tym miejscu zakończyliśmy o godzinie 14:00 i bezpośrednio po tym, udaliśmy się na obiad. Po posiłku mogliśmy oglądać eksponaty lotnicze w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Pogłębialiśmy tam swoją wiedzę na temat maszyn lotniczych, mogliśmy też wejść na pokład „śmigłowca papieskiego”. Pod koniec dnia obejrzeliśmy w Multikinie film „Minionki. Wejście Gru”, a następnie udaliśmy się do miejsca zakwaterowania, gdzie zjedliśmy kolację.

Trzeci, a zarazem ostatni dzień wycieczki obfitował w intensywne zwiedzanie Krakowa. W pierwszej kolejności odwiedziliśmy Zamek Królewski na Wawelu. To jedno z miejsc o największym znaczeniu historycznym i kulturalnym w Polsce. W komnatach eksponowane są słynne arrasy króla Zygmunta Augusta i wspaniałe renesansowe malowidła włoskie z kolekcji Lanckorońskich. Potem przeszliśmy na obiad do Baru Grodzkiego, a stamtąd pod pomnik Adama Mickiewicza, gdzie spotkaliśmy się z naszą panią przewodnik. W czasie dwugodzinnego spaceru opowiadała nam ona historię tego miasta i poznaliśmy część jego zabytków. Na zakończenie naszej wizyty w stolicy Małopolski zwiedziliśmy Podziemia Rynku Głównego. Powstanie w 2005 roku tego podziemnego muzeum poprzedziły badania archeologiczne, które przyniosły wiele nowych odkryć. Spacerując podziemnym szlakiem turystycznym, mogliśmy poczuć atmosferę panującą kiedyś na średniowiecznym Rynku.

Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do autokaru i o godzinie 18:00 odjechaliśmy w kierunku Cisnej. Do naszych domów wróciliśmy już późno, ale byliśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mieli możliwość uczestniczenia w kolejnej, równie interesującej wycieczce po Polsce. Uważamy, że ten wyjazd zintegrował nasze zespoły klasowe i – zgodnie z intencją organizatorów – pozwolił na poznanie naszego kraju.